lördag 28 september 2013

Information om torsdagens besök hos BM

(Bild lånad från webben)
 
Har ju glömt att berätta om mitt besök hos vår barnmorska Olle i torsdags.
Det var inte så många tester denna gången, kommer i vecka 37 sedan.
I alla fall kollades blodtrycket, som var lika bra som det varit tidigare, samt bebisens hjärtljud som också var bra.
Så skönt att allt varit stabilt så här långt, då håller man ju sig lugn i mamma hjärtat också.
 
Sedan skulle magen mätas, vilket har varit svårt för min BM, han säger min mage är så hård och skinnet hårt som ett trumskinn, men han lyckades tillslut få en siffra.
Efter det skulle han känna om bebisen fixerat sig, det vill säga lagt sig med huvudet neråt, han lyckades inte känna det han ville så det blev ett litet ultraljud för att kunna fastställa hur bebisen ligger.
Dessvärre ser det ut som bebisen i nuläget ligger i säte, alltså med stjärten neråt.
Därför ska jag på ett nytt besök på tisdag nästa vecka, då han ska kolla om något ändrat sig, om inte så blir det ett inbokat besök med läkare i Borås.
Det dom brukar göra mellan vecka 36-38 är ett vändningsförsök, men då jag hört berättelser från vänner och det är en chans på 50% att det lyckas, plus att det kan vara både smärtsamt och obehagligt så känner jag och älsklingen att det är inget vi vill utsätta mig för.
Kan ju vara så att bebisen vänder sig innan den ska ut. Många som också dom lyckas vända kan ju vända tillbaka till säte, så några garantier finns inte.
 
Om man inte genomför en vändning så får man i stället ett inbokat snitt datum, innan dom dock snittar så kollas det om barnet vänt sig, har den gjort det så blir det inget snitt och man får gå hem och vänta på att föda normalt...
 
Maria


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar