torsdag 18 juli 2013

Uppdatering vecka 22, 23 samt 24

Japp jag erkänner jag har satt denna bloggen i sista rummet dom senaste veckorna.
Det har varit fullt upp på jobbet och kroppen har sagt ifrån nu i över en månad, men tjurig som jag är har jag kämpat på ändå.
Nu är jag sjukskriven för fog lossning från den 11 juli till den 2 augusti och det känns enormt skönt, men trots att jag tagit det lugnt, inte går långa sträckor så har jag haft rejält ont.
 
Svärföräldrarna flyttat från huset till lägenhet och vi packar ihop i vår för att flytta till deras hus...
Dessutom flyttar den blivande mormor ner hit till oss i slutet av augusti, så ni kanske förstår att det varit fullt upp.
 
Råkade dessutom drabbas av matförgiftning, är helt säker på att det var just det då min älskling insjuknade på kväll/natt efter vi ätit och jag kvällen/natten efter. Och jag åkte dit rejält, fick rejäla magplågor med svåra kramper som höll i sig i 2 dagar, och jag lovar det gravid i 5 månaden var det inte kul, då tarmarna har så lite utrymme och dom var nog rätt irriterande.
Givetvis så blev jag ju också rädd att barnet skulle fara illa och även inte få i sig tillräckligt med näring.
 
Den 8 juli var både jag och Daniel till barnmorskan, vi gjorde redan då besöket man gör i vecka 25, eftersom min barnmorska skulle gå på semester.
Jag följer kurvan som jag ska, dessutom såg testet för socker bra ut. Det enda jag behövde var att öka järn intaget så jag fick gå och köpa tabletter på apoteket efteråt.
Den 14 augusti ska vi på nästa besök till barnmorskan.
 
I onsdags (17 juli) hade vi tid hos special mödravården i Borås, på samma ställe där vi gjort våra ultraljud. Remiss dit fick vi av min barnmorska då jag av och till haft ont i magen hittills under min graviditet, så det kändes skönt att hon lyssnade på mig.
Besöket i Borås var positivt, läkaren vi mötte var väldigt trevlig och frågade en massa frågor, samt kände på min mage lite här och där. Hon kunde konstatera att jag hade fog lossning samt att mina ligament inte mådde så bra och hon sa att jag troligen tyvärr bara kommer att få ondare ju tyngre och längre in i graviditeten jag kommer.
Vi fick också ett ultraljud då hon ville kolla till bebisen, allt så bra ut, hjärtat tickade på och bebisen var aktiv.
Jag frågade lite försiktigt om hon kunde se kön, berättade att vi hade haft svårt att se det på tidigare ultraljud
-Jasså ni vill veta kön?
-Ja det vill vi sa jag
-Ja jag kan då inte se några kulor i alla fall
 
Så troligtvis så är det en liten tös som nästan alla trott, men man kan inte veta med 100%...
 
 
Mer om dom olika veckorna som passerat
 
Vecka 22
Barnet
 
Ögonlocken täcker hela ögat. Barnet är känsligt för beröring och flyttar sig om du buffar på det. Naglarna har vuxit ut och täcker fingertoppen.
Lungblåsorna utvecklas men är vattenfyllda hela tiden i magen. Vätskan pressas ut vid födseln.
Vikt 510 gram.
 
Mamman
 
Hormonerna som förändras i din kropp kan göra så att tandköttet svullnar upp och att du har lättare att få karies. Kom ihåg att sköta din tandhygien ordentligt.
Bäckenuppluckring kallas även symfyseolys eller foglossning. Bäckenlederna mjukas upp hos alla kvinnor under graviditeten. Det är en normal process för att utvidga bäckenet. En del kvinnor kan få smärtsamma besvär. När bäckenlederna mjukas upp blir bäckenet mer rörligt och ostadigt. Ofta uppstår värk i korsryggen, ner i skinkorna eller från blygdbenet mot ljumskarna. Det finns hjälp att få. Prata med din barnmorska.
 
 
Vecka 23
Barnet
 
Barnet är nu så stort att du kan känna de olika kroppsdelarna. Barnet fortsätter lagra fett men huden är ofta rynkig.
Nu utvecklas bukspottkörteln som producerar hormoner och insulin. Insulin behövs för att transportera blodsockret till kroppens celler. Barnet börjar även varva perioder av vakenhet och sömn.
Redan nu har bebisen en chans att överleva en eventuell för tidig födsel även om det ofta för med sig en del komplikationer.
Vikt 600 gram.
 
Mamman
 
Du har kanske gått upp fem till sju kilo, eller mer. Många kommenterar magen och säger att den är stor eller liten. Lyssna inte så noga, din barnmorska stämmer av att allt är som det ska. Känner du när barnet hickar? Det kan kännas lite roligt som ett regelbundet pickande som pågår någon minut. Långt ifrån alla känner när barnet hickar.
 
 
 
Vecka 24
Barnet
 
Hörseln är väl utvecklad. Barnet känner igen mammans, partnerns och eventuella syskons röster. Den hör även mammans hjärtslag. Nu börjar det bli lite trångt där inne.
Barnet känner vad som är upp och ned. Balansorganet i innerörat har utvecklats. Nu börjar nästa viktiga utvecklingssteg av hjärnan.
Nu har bebisen en chans att överleva en eventuell för tidig födsel även om det ofta för med sig en del komplikationer.
Vikt 700 gram.
 
Mamman
 
Din livmoder har växt så att den når över naveln. Nu kan du känna hur det spänner och trycker ju mer magen växer. Du kan få en del krämpor som halsbränna, ryggont och ont i benen. Du kanske också måste gå och kissa oftare. Många drömmer livliga drömmar nu. En del gravida samlar på sig vatten och får svullna ben framemot eftermiddagen och kvällen. Lägg upp benen på bordet eller stolen och vila dig. Du kan också använda stödstrumpor. Dina bröst har blivit större och du behöver säkert större BH med bra axelband. Kanske har du uppmärsammat att vätska kan sippra fram ur brösten. Brösten förbereder sig för sin kommande funktion, mjölkproduktionen. Varje bröst kan öka 200-400 gram men det är mycket individuellt.
 
 
Kort på mig och magen taget hos mamma förra helgen då jag var där kommer snart så fort jag lagt in dom i datorn!
 
Maria
 
 
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar