onsdag 24 juli 2013

Gravid i vecka 25

Denna veckan befinner jag mig i just vecka 25.
Inget speciellt har hänt, känner att jag blivit större och har fortsatt rätt rejält ont av min foglossning fast jag vilar mer än är jag jobbar.

Är fortfarande sjukskrivning och såg nu att efter 2 veckor som arbetsgivaren betalar så ska denne anmäla mig till försäkringskassan, vilket jag tror inte är gjort då min chef har semester, men en jourtelefon som det aldrig går att nå henne på. Så jag får väl ringa till försäkringskassan nu vid 8.00 och fråga vad jag ska göra.

Gjorde ju en ansökan om graviditets penning som jag fortfarande inte hört något om, vet inte ens om områdes chefen skickat in sin del som hon lovade, då min ordinarie chef har semester, då hon inte svarar på mina mail.

Har även fått papper om ansökan för föräldrapenning, men jag tycker blanketten verkar super krånglig att fylla i. Måste dessutom komma ihåg när jag kommer hem att ansöka om e-legitimation då allt tydligen går smidigare att fixa om man har en sådan, så det är rätt mycket att tänka på.

Vecka 25 

Barnet

Barnet kan känna igen din röst och reagerar mer på mammans röst än andra ljud. Ett korttidsminne 
har utvecklats. Barnet ligger och växer och mognar. Många rör sig mycket medan andra är mer stillsamma. 
Redan från vecka 23 har bebisen en chans att överleva en eventuell för tidig födsel även om det ofta för med sig en del komplikationer.
Vikt 800 gram.
Mamman
Olika kvinnor har olika magar. På en del börjar det synas först nu medan andra fick mage för länge sen. En del är nästan helt runda medan andra har mer putmage. Barnet kan trycka mot din blåsa vilket kan göra att du behöver gå på toaletten oftare än vanligt. Många gravida börjar även få kramp i benen. Undvik att knipa med tårna eftersom det kan öka cirkulationen och fungera som en utlösande faktor för kramp i benen.

Maria




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar