söndag 3 november 2013

Alla vill ha sin åsikt om förlossning och smärta

 
 
Många har sagt till mig då dom visste jag var gravid och det började närma sig förlossningen.
Att jag ska berätta sanningen för dig, för det hade jag hoppats att någon gjorde då jag födde barn och inte bara skönmålat det hela...
 
Och så följer en lång berättelse om hur jäkla ont det gjorde, att det kändes som att dö, men att det var värt det hela när barnet väl låg där på magen och då glömde man ofta snabbt bort vad man just gått igenom...
 
Jag vet inte varför en sådan historia skulle få mig att må bättre och göra allt lättare att härda ut, tycker mer sådana historier skrämmer än att göra någon nytta..
 
För att det inte är smärtfritt har jag nog förstått utan att ha fött själv.
Jag menar det säger väl sig själv, då man vet storleken på hålet man har där nere och omkretsen på en bebis huvud, att japp då dom två ska passera varandra så gör det ont och det valet har man ju varit införstådd och tagit då man valt att bli gravid.
 
Sedan tycker vi alla att en graviditet och förlossning är olika, just för att vi inte är stöpta i samma mall.
Vi har olika förutsättningar rent kroppsligt, en del har helt enkelt lättare att föda fram ett barn.
Dessutom har jag fått reda på att jag som har haft svår foglossning avsöndrat något i kroppen som kan göra det lättare för mig att föda, går man dessutom över tiden så mjukas allt upp lättare och det hjälper ju också till.
 
Sedan har vårt psyke en stor del i det hela, hur duktiga är vi på att slappna av? Spänner sig kroppen så jobbar man emot hela förloppet, vilket gör det jobbigare.
 
Hur man hanterar och tål smärta är också en väldigt stor del i det hela och där kan vi ju vara väldigt olika.
Det du tycker gör jäkligt ont, kanske jag inte alls tycker gör ont, eller kan i alla fall härda ut.
 
Men dessa rader vill jag säga att en förlossning är olika för alla och en individuell upplevelse som inte kan föras över på någon annan, alltså berättar du din historia och tankar så är den just din upplevelse och det behöver inte bli det samma för mig..
 
Så sluta skräm alla som föder för första gången och tror ni gör dom en björntjänst genom att berätta hur jäkla ont det gör, näää håll det för er själva och låt mig få uppleva det hela först, så kan jag diskutera det hela med er sedan!
 
Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar