onsdag 3 april 2013

Provtagning och besök nr: 2 hos barnmorskan

 
I dag klockan 9.00 var det dags för besök nummer 2 som innebär provtagning..
Längd: 164 (på mig)
Vikt: 98,8
Blodtryck: BRA
Urinprov: BRA
P-glykos: 9,1 (på morgonen) vilket hon inte tyckte var bra, så i morgon efter jobbet ska jag dit och ta ett test till, är detta också högt så kommer jag nästa vecka redan få göra en glykos belastning, vilket innebär att man efter 22.00 dagen före testet ej får äta eller dricka, samt inget på provtagnings dagen. Väl där tar dom ett test, sedan får jag dricka någon söt, äcklig dryck, vänta i 2 timmar och efter detta så tas ett nytt prov. Men förhoppningsvis behövs inte det provet, det får vi se i morgon...
När jag sa detta till mamma så berättade faktiskt hon för mig att hon drabbats av graviditets socker när hon väntade mig, men att det försvann när jag var född, på den tiden medicinerades man tydligen inte för hon hade aldrig fått någon...
 
Jag fick dessutom göra ett cellprov idag då jag skulle ha blivit kallad för det i maj, men att det är försent för min del att göra det i graviditeten då så det var ju bra det upptäckes...
 
Vi har fått tid för vårt tidiga ultraljud den 22 april, jag är då i vecka 12 +, jag erbjuds ju detta då jag är över 35 år, dock har vi bestämt oss att inte göra fostervattensprov eller prov från moderkakan då det kan skada bebisen och det finns risk för missfall..
 
Jag saknade min vanliga barnmorska idag, han har semester och i stället har jag fått en vikarie som är klart förvirrad och väldigt osäker. När hon skulle ta fram min akt så fanns inget hon skrivit in vid förra besöket (inskrivningen), så vi gick igenom alla frågor, så skulle hon kolla något annat och givetvis sparade hon väl inte så när hon gick tillbaka där vi var så fanns ju inget kvar "SUCK" så vi fick ta det en gång till.......
 
Besöket tog 1½ timme för provtagning....och en massa annat som jag gärna sluppit, jag menar måste det tjatas om samma saker...
 
Hon slängde dessutom ur sig att
- Vi har ett program för viktnedgång för gravida.
Okej, för det första har jag gått ner 12 kilo sedan i början av januari, för det andra har jag blivit informerad av samma person att man inte ska gå på diet eller banta då man är gravid, men givetvis får man en sådan fråga när man är överviktig sedan förut....
 
Annars såg allt bra ut, beroende vad P-glykos provet säger så har jag antingen ett inbokat besök till hos barnmorskan eller så ses vi inte förrän i vecka 25. Hon skulle skicka remiss för ultraljud i vecka 18 och sedan ringer jag själv och bokar tid...
 
Kram
Maria
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar