onsdag 17 april 2013

I måndags gjorde jag glukosbelastning

Lite sen uppdatering här på bloggen.
I måndags var det dags för min glukosbelastning, från klockan 22.00 fick jag varken äta eller dricka.
 
Kan säga att det var väldigt jobbigt för mig att vakna på natten och känna att jag var törstig och inte få dricka och än värre blev det på morgonen.
Men jag borstade tänderna och sköljde runt lite med tandkräm i munnen så kände jag mig lite fräsch i alla fall.
 
Väl framme hos barnmorskan så tog hon två värden från fingret som visade 5,1 i blodsocker vilket var helt okej.
Sedan fick jag dricka en flaska med gul, tjock väldigt söt dryck, som tur var så fick jag ett glas vatten så jag kunde ta varannan klunk vatten och varannan av den gula sörjan, hade jag inte fått göra det så hade jag inte fått i mig det...
 
Sedan fick jag vänta 2 timmar i väntrummet...INTE KUL!
Efter det tog hon två värden igen, vilket visade 8,1 i blodsocker, vilket var okej, tydligen drar dom gränsen vid 8,9.
 
Men hon tyckte att jag skulle tänka på vad jag stoppar i mig, vilket inte har varit lätt.. Dessutom ville hon att jag skulle fortsätta gå ner i vikt då jag har alldelens för högt BMI, och hon sa jag låg i riskzonen vid förlossningen och förmodligen skulle få en nål i armen och övervakas noga när jag skulle föda. Vilket skrämde upp mig rejält.
 
Som jag sa har jag fortsatt att gå ner i vikt, fast jag tycker att jag inte äter direkt nyttig mat, har varit så mycket annat att ta hänsyn till och fokusera på, jag menar allt detta är ju för mig alldelens nytt.
VIKT 17 april: 96,7
 
Barnmorskan ringde idag och jag ska dit nu på fredag igen för några kompletterings prover. Då ett prov som togs förut, först visade positivt i Borås och sedan analyserades om i Göteborg och där visade negativt. Så det ska alltså testas igen...
 
 
Maria

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar