onsdag 17 april 2013

In i vecka 12

 
 
Japp nu har vi äntligen tagit oss in i den magiska 3 månaden, då dom flesta kan slappna av lite mera och väljer att berätta för nära och kära, något som vi gjorde för ett bra tag sedan....
 
 
Barnet
Nu finns det mesta på plats och fostret koncentrerar sig på att växa. Det börjar växa hår på kroppen som ska skydda huden. Naglar har vuxit ut på tår och fingrar.
All näring går via moderkakan till fostret så glöm inte att tänka på vad du äter och dricker. Det kan både öppna och stänga munnen och producerar flera egna hormoner.
Längd huvud till stjärt 60 mm.
 
 
Mamman
 
Forskning visar att det är mindre vanligt med missfall efter vecka tolv. Illamåendet upphör för många. De flesta har ökat ungefär ett till fyra kilo. Har du kräkts mycket kanske du till och med har minskat i vikt. Det är helt normalt.

Själv har jag som sagt fortfarande illamående av och till men kräks inte och jag fortsätter att gå ner i vikt, vilket barnmorskan inte är orolig över, hon säger barnet får i sig det livsviktiga näringen ändå.
 
 
Maria

 

2 kommentarer:

  1. åh vad jag är glad för Din skull... :)
    ALL LYCKA TILL ER!

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du är gravid. Jättegrattis till er. När jag läste igenom din blogg såg jag att vi haft en liknande "resa". Vi försökte många år att bli gravida men det hände inget. Tillslut gick jag ner 15 kilo och vi skulle göra en provrörsbefruktning men precis innan så var jag gravid på naturlig väg. Jag var fortfarande överviktig (ca 100 kg)och barnmorskan var lite "nojig" över detta. Då fick jag träffa en läkare som frågade om jag var orolig över att jag var gravid och överviktig. men det var jag inte direkt och då sa han att han inte förstod vad barnmorskan var orolig för och att allt verkade som det skulle. Jag mådde bra hela graviditeten. Förlossningen gick bra och vår 3 åriga flicka är precis som alla andra barn. Det jag försöker få fram är att...även om man är överviktig så kan allt gå jättebra ändå. Det finns ju trots allt så många andra faktorer som också kan påverka och då spelar det ingen roll om man är smal eller kraftig. Njut nu av den lill* i magen för ni har en härlig tid framför er.

    SvaraRadera