måndag 6 maj 2013

In i vecka 14

Status läge: Tröttheten är inte lika hemsk som förut, inte heller illamåendet så jag hoppas det börjar gå åt rätt håll.
Trots att jag i mellan åt inte äter direkt hälsosamt (och då menar jag godis, chips och kakor) så har jag peppar peppar inte ökat i vikt, ställde mig på vågen i morse så här 3 mån och 2 veckor in i graviditeten och jag vägde 96,2.
 
 Vad har mer hänt?
Jo jag har shoppat typ 3 plagg till bebisen, kunde helt enkelt inte låta bli..
 
 
 
 
Barnet
 
Fostrets kroppsdelar är nu så tydliga att man till och med kan se vilket kön det har.
Fostret rör på sig i fostervattnet.
 
 
Mamman
 
Den trötthet du känt i början av graviditeten kan börja avta och du börjar känna dig piggare igen. Huden på magen tänjs ut. Hos många gravida kan en mörk strimma, kallad Linea nigra, synas mitt på magen. Den beror antagligen på hormonella förändringar och brukar oftast blekna bort när barnet är fött för att försvinna helt efter något år. Undvik att sola under graviditeten eftersom det är lätt att få pigmentfläckar.
Bröstvårtorna och området runtomkring bröstvårtorna kan bli mörkare. Din livmoder är nu ungefär lika stor som en grapefrukt. Är det andra eller tredje graviditeten kan du uppleva att magen är större än första gången. Uppdatera din familj hela tiden om hur du känner dig så de kan stötta och hjälpa dig.
 
 
 
 
Maria
 
 

2 kommentarer:

  1. Härligt att du börjar bli piggare å må bättre. Det är jobbigt å va gravid, även om en del iofs upplever det som om dom aldrig mått bättre! Så var inte fallet för mig iaf. Så kul å få köpa de första plaggen! Vad blev det för sött?
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Ja precis, nä jag har nog tyckt att det varit rätt så jobbigt att vara gravid, alla omställningar både i kroppen och i skallen, många tankar, många nya beteenden hos en själv, rädslor med mera....Oj det blev en svart body med kiss motiv, samt en grön body med gröna grodor på dessutom har mamma köpt några plagg med, hon är helt lyrisk just nu och det måste hon ju få vara...
    KRAM

    SvaraRadera