torsdag 29 maj 2014

Det händer en hel del här hemma

Ja som rubriken säger så händer det en hel del här hemma nu, det märks tydligt att vi fått ett mer aktivt barn som lär sig nya saker om sig själv och sin omgivning..
För ungefär två veckor sedan så lärde hon sig att vända sig från rygg till sida, till mage och tillbaka igen.
Nu vill hon inte göra annat och det är full fart när hon ligger i soffan, vilket är livsfarligt och göra att vi får ha ögonen på henne hela tiden.
Gå stolen älskar hon över allt annat, med den kan hon ta sig nästan överallt i huset, förutom där vi har för höga trösklar.
Men gör att mamma och pappa får se till vart dom lägger sina saker, samt att hon nu sett att hon kan dra i handtagen på lådorna i köket så öppnar dom sig, ett långt skohorn får funka som stopp för en låd rad tills vi fixat säkerhetssaker från IKEA.
 
 
 
Vi har också badat sista gången på babysimmet, ny kurs har vi redan bestämt att vi ska gå och den börjar någon gång i slutet av augusti tror jag.
Sista gången kom jag på att jag skulle föreviga det hela.
 
 
Daniella har också börjat skrika en massa och göra olika sorters ljud, inte då hon är ledsen utan då hon är glad och jag säger det bara den ungen har röstresurser, mamma och pappa skulle nog behöva öronskydd här hemma.
 
Att hon börjat vilja ligga på mage har resulterat i en orolig mamma då det gäller natten och en debatt på Facebook då jag frågade mina vänner hur dom gjort med sina barn.
Som sagt ens barn e ju det viktigaste man har så det är rätt naturligt att vara extra hönsig och orolig.
I alla fall efter svar på Facebook av min före detta lärare som är gammal barnmorska så har min oro stillat lite.
och eftersom det varit enormt svårt att få henne att sova utan kudde (då det var rådet vi fick att ta bort den) så är jag nu glad att hon kan ha sin lilla kudde (den hon hade i barnvagnen) att sova på i stället.
Skulle hon snurra runt så finns det madrass på sidorna av kudden. Eftersom hon snart är 7 månader sa min lärare att hon ska kunna flytta sitt huvud själv om hon känner att hon håller på att kvävas eller så skriker barnen.
 
 
En annan sak som hon börjat med sedan några dagar tillbaka är att hon väcker mig runt 24.00 på natten och kan inte somna om, nu har jag lärt mig att hon somnar inte om för att hon är super hungrig då, kan tillägga att hon slutade äta på nätterna då hon var 4 månader, men har alltså börjat med det igen, i alla fall en gång än så länge.
 
Sedan har hon två nätter vid ca: 3.00 väckt mig med lite läten och då har hon velat ligga på magen, med ena kinden i madrassen och har då sovit till ungefär 6.00
Så ni ser rutinerna har ändrat sig lite här hemma.
 
I tisdags var vi till Lidköping, jag, min mamma och Daniella för att hälsa på min mammas gamla arbetsplats.
Sedan blev det sen lunch inne i stan och lite shopping innan vi trötta kom hem vid 18.40
 
Jooo just det glömde ju berätta att vi varit hos en fotograf här i stan och tagit kort på Daniella, hon var jätte duktig.
På måndag nästa vecka ska vi dit på bildvisningen.
Annars börjar vår resa till Umeå och mina hemtrakter att närma sig, om en vecka (alltså nästa torsdag) sätter vi oss på tåget..
 
Det var allt för denna gången!
 
Kram
/Maria
 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar